زندگی ایرانی


                             بهروز فرهادیان - اردیبهشت                                      bfarhadian37@gmail.com - 1394

 

زندگی ایرانی


زندگی با همه فراز و فرودها ادامه دارد . زندگی اشکال مختلف دارد که گاهی مجموعه ای  از انسانها شیوه ای متفاوت از دیگران دارند . این تفاوت به جهت تفاوت در نگرش ها ، عادی است . اما با اینی تفاوت ها ، همه به دنبال زندگی بهتر و راحت تر هستند .

آنچه نوشته می شود به این معنی نیست که در مورد برخی ملل دیگر صادق نمی باشد بلکه اوضاع ایران شرح داده می شود . می توان گفت در ایران از گذشته های دور زندگی بهتر مد نظر بود . زندگی بهتر و مفید در ارتباط با خانواده معنی می دهد . این بود که ایرانی ها به خانواده اهمیت می دادند و زندگی را بر این اساس می گذاشتند . ارتباط با همسایگان و خویشاوندان پیامدهای این موضوع بود . این ارتباطات باعث شد جامعه ای قوی و با ثبات به وجود بیاید به حدی که در برابر شدیدترین  تهاجمات فرهنگی مقاومت و پایداری کند .

ملت هایی بودند که وقتی مورد تهاجم قرار گرفتند به طور کامل فرهنگ خود را از دست دادند و فرهنگ مهاجمین مسلط شد اما ایرانیان حتی با حمله اعراب هم فرهنگ خود را از دست ندادند . با پذیرفتن آگاهانه اسلام ، فرهنگ خود را کامل کردند و با تحقیق و فعالیت آگاهانه چهره تازه ای از اسلام ارائه کردند . نگاهی تازه به اسلام که دستورات جدیدی را شناختند و با عمل به آن زندگی را بهتر و با معنی کرد .

خودباوری و تکیه بر فرهنگ خویش در رفتارها نمودار است . با تکیه بر خودباوری است که رفتار خود را با آرامش انجام می دهند و به خدا توسل می کنند . خدایی که از همه چیز بی نیاز است اما همه به او نیازمندند .

به دستوراسلام ، تکیه بر پدر و مادر و مشورت با آنان و استفاده از تجربه ها کار همیشگی است . پدر و مادری که چیزی را از فرزندان دریغ نمی کنند و حتی خود ناراحتی ها و کمبودها را تحمل می کنند تا فرزندان احساس راحتی کنند که شادمانی را به دنبال دارد .

سفره انداختن و همه به گرد هم جمع شدن و حتی با هم مسافرت کردن از دیگر کارهای آنان است .  در این موقعیت هاست که اختلافات را از بین می برند . اختلافاتی که در  زندگی انسانی ، قابل پیش بینی است . علاوه بر این تجربه های جدیدی کسب می شود و دوستی ها و لذت زندگی را بیشتر می کند .

ایرانیان ، این زندگی بهتر را ادامه دار می دانند که مرگ پایان آن نیست و این اعتقاد را از دین آسمانی اسلام گرفته اند . مرگ گذرگاهی است به زندگی جاودانه که نتیجه اعمال خود در دنیا را می بیند . اعمال و رفتار خاصی هم که انجام می دهد ، مرتبط با همین معنا است . این مقاومت امروز هم ادامه دارد و خانواده ها این مسئله را به فرزندان خود آموزش می دهند .

سستی و از هم پاشیدگی خانواده هدف مخالفین است . برنامه های متعدد ماهواره در قالبهایی مثل فیلم و داستان در همین جهت است . تلاش بیگانگان بر این است که کم کم خانواده ها را پراکنده کنند و مردم را به آنچه خود می خواهند ، بکشانند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.