جنگل

بنام خدا - بهروز فرهادیانbfarhadian37@gmail.com- تیر 1394

 

جنگل

 

زمین را به اشکال مختلف بررسی کرده نظریه داده اند و یرخی به واقعیت رسیده و مبنای دیگر کارها قرار گرفته است . رودها َ، دریاها ، کوه ها ، صحراها و سایر بخش ها هر یک علم جداگانه ای شده اند . بر اساس این یافته ها ، تئوری های دیگری ساخته شد و فعالیت ها در جهت نفی یا اثبات آن شکل گرفت . فعالیت ها ادامه دارد و رفتارها را متاثر می کند .

هر چه هست پذیرفتنی است که زمین ، محل سکونت بشر و حفاظت از آن همگانی می باشد و بی توجهی برخی ، به همگان زیان می رساند . ساخت و ساز و کارهای ساختمانی امری عادی است ولی این کارها نباید به طبیعت آسیب برسانند . اجزاء طبیعت به هم پیوسته اند و یر هم اثر می گذارند لیکن اثرگذاری را باید مثبت کرد .

مشکل این است که برخی برداشتی از طبیعت دارند که قطع درختان و لطمه به جنگل را عیب نمی دانند ، نطر دیگران را توجهی نمی کنند و چنان می کنند که خود می خواهند . طبیعت را ابزاری برای کسب درآمد و ثروت بیشتر می دانند .

بارها خبر آسیب رسانی انتشار یافته است . گاهی این حوادث قابل جبران هستند ولی فاجعه زمانی است که قابل جبران نیستند یا زمان زیادی طلب می کند . بخش مهمی از زمین که گاهی به آن بی توجهی می شود جنگل است . بخشی که حیات آفرین و برای بشر حیاتی است . مثلا جنگل ، گاز دی اکسید کربن را که برای بشر مضر است جذب می کند . لذتی که بشر از تماشای جنگل می برد ، بحث دیگری است .

دراغلب کشورهای جهان که ملاک زندگی آدمی است ، قطع درختان جنگل و از بین بردن حیات سایر جانداران مهم نیست . نحوه زندگی آدمی و شیوه لذت بردن او ملاک تصمیمگیری ها است . جای تاسف است که در وسط جنگل خانه ای ساخته می شود و اندکی با زیر پا گذاشتن حق جامعه ، لذت می برند و مسئولین مربوطه هم بی توجه می گذرند . درختان بسیاری قطع می شوند تا خانه ای ساخته شود . اگر با توجیهات مختلف درختان بسیاری قطع شوند تا آپارتمان ها ساخته شود ، در کارایی مسئولین ذیربط شک بسیار به وجود می آید . همیشه ساخت و سازها وجود دارند و امری الزامی برای بشر است اما اگر به قیمت نابودی نعمت دیگر باشد ، نقض غرض و نشانگر سودجوئی است .

ولی جنگل زمینه ساز باران و هوای پاک است . نعمتی است که قدر آن را باید شناخت و پیش از آنکه از بین برود از آن نگهداری کرد . علاوه بر این حیوانات و گیاهان بسیاری در جنگل زندگی می کنند که قابل بررسی می باشند .

ده ها سال طول می کشد تا درختی بزرگ شود ، جنگل که جای خود دارد و درعرض چند لحظه به راحتی قطع می شود و  زیان جبران ناپذیری به بشر وارد می آید . اینها ناسپاسی به خداوند مهربانی است که این نعمت ها را برای انسان آفرید .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.