جانشین پیامبر (ص)


  به نام هستی بخش - بهروز فرهادیان – bfarhadian37@gmail.com اردیبهشت 1394

در روز عید مبعث پیامبر اسلام (ص)

 

جانشین پیامبر (ص)


همه جوامع را می توان نگریست و همه را در موضوعاتی مشترک دید . تعدادی انسان معمولی حاکمیت سرزمینی را به دست می گیرند . از جمله ویژگی های مشترک این حاکمان ، انتخاب جانشین است . همه بدنبال این هستند تا جانشینی معرفی کنند که اهداف آنها را دنبال کند و آنکه بیشتر به این مسئله نزدیکتر باشد ، انتخاب می شود . این مسئله آنقدر روشن است که شک و شبهه در آن تعجب برانگیز است .

انتخاب جانشین ، راحت کننده و اطمینان آور است و بدون آن نمی توان به آینده امید داشت چرا که مردم همه خصوصیت های جانشین را نمی دانند و به همین دلیل در مواقع حاص برخی را می گزینند تا انتخابگر باشند . انتقال مزایا به جانشین قابل انتظار است و خلاف آن ، معنی ندارد . فدرت و آینده نگری قابل مشاهده است . فعالیت های فکری و تبلیغاتی شروع می شوند و اهمیت انتخاب جانشین و فرد برگزیده را بیان می کنند . ممکن است مخالفینی هم باشند ولی با وجود آنان موضوع منتفی نمی شود چون موضوع به هر شکل جلو برود ، باز مخالفینی هست .

بنابراین انسان های معمولی در صورت داشتن قدرت و حاکمیت در جامعه ، جانشین تعیین می کنند و این حکایت از آینده نگری آنان می کند . وقتی انسان معمولی جانشین تعیین می کند آیا پیامبر خدا که معصوم هم است بی تفاوت می ماند ؟ پیامبر معصوم ، برگزیده خداست و انسان در تعیین او نقش ندارد زیرا خداوند به آشکار و پنهان اعمال و افکار انسان آگاه است . بنابراین خداوند برتر از همه حدس و گمان های انسان انتحاب می کند و به طریق اولی اینجا هم انسان نقش ندارد .

پس می توان همه پیامبران را برگزیده خداوند دانست و اطاعت از آنها را واجب شمرد . فرقی بین پیامبران الهی نیست و هر یک در شرایط خاص جامعه انسانی برگزیده شده اند . در واقع تفاوت در فهم و درک انسان در طول تاریح باعث تفاوت در تعالیم پیامبران شد . اما با وجود این تفاوت همه جانشین داشتند و جانشین را هم حدا یر می گزید همان گونه که پیامبر را بر می گزید .

با انتخاب جانشین ، ادامه تعالیم ممکن می شد ولی چون تعالیم به مرور زمان تحریف می شدند ، پیامبر دیگری مبعوث می شد و تعالیم را کامل می کرد . برای پیامبر جدید هم حداوند جانشین تعیین می کرد و این امر ادامه یافت تا به پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) رسید . پیامبر اسلام (ص)  سختی های زیادی تحمل کرد جتی دندانش را شکستند ولی همه دردها را تحمل کرد چون هدف بزرگی برای انسان داشت .

برخی اهداف او را باور نداشتند و به تمسخر روی می آوردند اما حضرت علی (ع) بدون درنگ به پیامبر اسلام ایمان آورد و طعنه و آزار مخالفین را همچون پیامبر اسلام (ص) تحمل کرد تا فرمان خدا مبنی بر جانشینی پیامبر اسلام (ص) نازل و امام علی (غ) به عنوان جانشین معرفی گردید و با این فرمان مخالفت کفار بیشتر شد .

مخالفت ها نشان می داد جانشینی مسئله مهمی است ولی امام علی (ع) در برابر همه توطئه ها ایستاد و فرمان خدا را اطاعت کرد . سکوت پیامبر اسلام (ص) در برابر فرمان خدا امکان پذیر نبود و کامل نشدن دین را در پی داشت . ممکن نبود پیامبری که برای اجرای فرمان الهی زجرها و کاستی های فراوان را تحمل کرد ، سکوت کرده و فرمان الهی را اجرا نکند و دین را ناقص نگه دارد . اعتفاد به سکوت ، عدم باور به عصمت پیامبر اسلام (ص) و نقص تعالیم دین الهی را در پی دارد . یعنی پیامبر اسلام (ص) به اندازه انسان عادی ، آینده نگری نداشت و از فرمان خدا سرپیچی نمود و آنرا اجرا نکرد .

بر اساس تعالیم امام علی (ع) این اعتقادات سبب دشمنی با دیگر برادران مسلمان نیست و چون اختلافات خانوادگی باعث دوری و پراکندگی نخواهد شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.