کودهای شیمیایی در کشاورزی

 به نام هستی بخش - بهروز فرهادیان –  تیر 1394                                   bfarhadian37@gmail.com -  

 

کودهای شیمیایی در کشاورزی

 

            انسان با بهره مندی بیشتر از طبیعت می تواند زندگی بهتری داشته باشد . خداوند مهربان این را به نژاد یا قوم خاصی ، اختصاص نداده است بلکه بشر با انتخاب شیوه ای خاص ، چگونگی این بهره مندی را روشن می کند . اما زمانی این شیوه مفید است که با قوانین طبیعت هماهنگ باشد . شناخت قوانین طبیعت نیاز به علم و آگاهی دارد تا عمل منطبق بر آن شود . این عمل به بهره گیری سودمند و آرامش بخش منجر می شد .

           به گذشته که نگاه کنیم بعضی کارها وجود داشتند که امروزه متاسفانه نقشی ندارند . درس آموزی از گذشته می تواند بعضی مشکلات را از بین ببرد ولی عوامل مختلفی در جامعه مانع می شوند . در گدشته ماندن اشتباه است و زمان حال و موقعیتهای رشد را از بین می برد اما تجربه آموزی را .نمیتوان نفی کرد .

          زیاده خواهی در برخی از تولیدات اثر داشته و آنها را تغییر داده است . تغییری که اکثرا برای عموم مردم زیانبخش است زیرا طبق اصول طبیعت انجام نمی گیرد و قوانین حیات را نادیده می گیرد . مثلا گوجه و خیارهای بزرگ بر خلاف تصور برخی ، نشان از رشد غیر طبیعی بودن آنها می کند و زیان بار هستند . یعنی برای کاری صحیح هماهنگی با طبیعت الزامی است .

          تنها به موردی بسنده می شود که سلامت بسیاری را به خطر انداخته است . نگاهی به گذشته کافی است تا بیاد آوریم میوه ها بوی خاص  خود را داشتند و به راحتی بوی میوه ها از منزل همسایه به مشام می رسید .

          میوه ها حتی نان بوی خاص داشتند و لذت آنها قابل تشخیص بود و جالب اینکه بیماری ها بسیار کم بودند . اما اندک اندک بوها و لذتها کم شدند . آثار این کم شدن ها ، نمایان شد و سلامتی و طول عمر کاهش یافت . عده ای بدون توجه به این مسائل از افزایش تولید خشنود بودند و در این میان نظارتی هم نبود . البته افزایش تولید باعث سرافرازی است اما سئوال این است که به چه قیمتی ؟ اگر افزایش تولید بر اساس برنامه ریزی انسانی نباشد و صرفا به ظواهر بها داده شود ، عواقبی بس ناگوار دارد .

          امروزه در کاشت و برداشت ، کودهای شیمیایی جزء لاینفک به حساب می آیند اما سازمان یا مرکزی برای آموزش وجود ندارد . مسئولان محترم تلاشهای مداومی دارند ولی اگربتوان آموزش و نظارت را بیشتر کرد اثرات مفید  آشکار می شوند .

          قضاوت در باره همه یکسان نیست و زحمات کشت کنندگان عابد نادیده گرفته نمیشود اما واقعیات را هم باید دید . اگر حالت اعتدال حفظ شود کودهای شیمیایی می توانند سودمند باشد اما چنین نیست . آنچه ذکر شد ، تنها تجربه شخصی است که ممکن است اشتباه بوده و به هیج وجه قصد اهانت به کسی نبوده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.