دوگانگی رفتار و گفتار مسئولین

                    بهروز فرهادیان -                                    bfarhadian37@gmail.com 


دوگانگی رفتار و گفتار مسئولین


رفتارهای انسان به طرق مختلف قابل نقد است . هرچقدر فعالیت انسان در جامعه بیشتر باشد حساسیت هم بیشتر می شود . شکل گیری جامعه بدون وجود مسئولین مقدور نیست . مسئولین همیشه زیر ذره بین هستند و رفتار و گفتار آنان به نقد کشیده می شود . انتظار این است که رفتارها قابل توجیه و قابل قبول باشند . انسان که معصوم نیست پس گاهی خطا و اشتباه می کند ولی مهم این است که تلاش بر این باشد که خطاها را کم کند . پس مسئولین هم اشتباه می کنند و تلاش برای توجیه معنا ندارد .

 در جامعه همه رفتارها شبیه به هم نیست اما کسی تفاوت گفتار و کردار را نمی پسندد . این موضوع در مورد مسئولین جدی تر است  و مسئولیت هر چه بالاتر رود توجه بیشتر می شود . به همین توضیح ، نقد مسئولین حکومتی ، عادی و قابل پیش بینی است . پس وقتی تفاوت در گفتار و کردار در بین مردم پذیرفته نیست بین مسئولین جدی تر است .

سخن این نیست که نباید پیشرفت کرد بلکه سخن این است که نفاق در گفتار قابل توجیه نیست و مسئولین نباید از امکانات به نفع خود استفاده کنند . در جامعه اسلامی آنکه قدرت به دست می گیرد باید بداند این قدرت موقتی و گذرا است پس برای مردم باید خدمت کرد که رضایت خدا را به دنبال دارد . چشم پوشی از خواسته های ناحق ، نقطه ضعف نیست بلکه دلیل توانایی است .

گاهی برخی مسئولین حکومت و جامعه ای را خطاکار و زیانبار برای بشریت می دانند اما خود به این گفته عمل نمی کنند . گویا بدی آنها برای دیگران است و شامل خودشان نمی شود . فرزندان همین منتقدان برای ادامه تحصیل به کشور خود پشت می کنند و این  کشورهای سرزنش شده را برمی گزینند . این دوگانگی و اثرات مخرب آن قابل توجیه نیست . اثرات این دوگانگی به شکل های مختلف دیده می شود . کم باوری نسبت به حرف های آنان از جمله آثار است .

        بی توجهی به راستگوئی از جمله اثرات است که پیامدهای تلخی برای جامعه دارد . وقتی مردم صداقت و راستی را نیافتند هر گونه که تشخیص بدهند ، عمل می کنند که منجر به  پراکندگی و تکرار می شود و دولت مجبور به اصلاح بوده و بسیاری هزینه ها از بین می رود . آثار فرهنگی و تربیتی نیز بحث مستقلی است که نباید نادیده گرفته شود . آنکه مسئول می شود باید خود را همردیف مردم کم بضاعت جامعه بداند و درد آنها را احساس کند و برای آینده ای بهتر تلاش کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.