بهار


    به نام هستی بخش - بهروز فرهادیان – فروردین 1394                                   bfarhadian37@gmail.com -        


بهار

بهار آمده و زمین جان گرفته است ،  گلها می رویند و بوی مست کننده را می پراکنند . هوا خوش و زنده کننده است . انسان تلاش می کند تا از زیبایی ها لذت ببرد و بالاتر اینکه چیزهای جدید فرا گیرد .

زمین مرده و خشک بود و با آمدن بهار ، زنده می شود و زیبایی ها نمایان می گردد . انسان شادمان می شود و از زیبایی های طبیعت لذت می برد . تلاش و کوشش آشکار می شود و هر کس به نوعی از آنها استفاده می کند . این نشانه ها ، آموزنده است و درس های بسیاری دارد . همان قدرتی که زمین مرده را جان می بخشد قادر است انسان را پس از مرگ ، زنده کند و مورد بازخواست قرار دهد .

انسان هم بهاری دارد که  قابل تفکر است . انسان هم پس از مردن و خشک شدن ، دوباره زنده می شود و جان می گیرد . پس از جان گیری دوباره است که نتیجه اعمال خود در جهان دنیوی را می بیند . با این تفاوت که آنجا اختیار و اراده ای نیست و پشیمانی هم سودی ندارد . آنچه مایه پند است اینکه انسان در هر بهار بیاد اندوخته ها بیفتد و بداند که عمر گذرا است و سن و سال و پست و مقام نمی شناسد . یاد مرگ اختصاص به بهار ندارد اما بهار تجربه ای است که تجدید زندگی را شدنی می کند و انسان گرفتار مشغله روزانه را به فکر می اندازد .

بی توجهی به این موضوع بین عده ای رایج است . حال چگونه زندگی را تفسیر می کنند مشخص نیست . اصولا زندگی بدون ادامه حیات قابل توجیه نیست و نهایتا به پوچگرایی می رسد که مشکلات خاص خود را دارد . انسان پوچگرا که به دنبال کمک به دیگران و امور نیک می رود میل فطری را ارضاء می کند . اما اعمال مسلمین علاوه بر میل فطری ، نیت را نشان می دهد پس نه تنها دلیلی بر ادعای پوچگرایان نیست بلکه به خوبی افکار آنها را نفی می کند .

نتیجه همه اعمال قابل دیدن نیست و دنیا هم نتیجه همه اعمال را نشان نمی دهد . به همین جهت برخی اعمال مسلمین برای منکرین قابل توجیه نیست و آنان به تمسخر مسلمین می پردازند . در زندگی جاودانه است که نتایج اعمال آشکار می شود و منکرین به گمراهی خود پی می برند . اینجا نقش صبر و بردباری مشخص می شود . این بردباری قابل انکار نیست و بدون آن هم نتیجه ای حاصل نخواهد شد .

اهمیت نیت است که گاهی کارها به روال عادی قابل توجیه نیست . تلاش زیادی می خواهد تا کار صادقانه انجام پذیرد و ریا و خودپسندی در آن نباشد . این است که انسان کار نیک انجام می دهد و در راس آن به دستورات پیامبر اسلام (ص) عمل می کند . اما این نگرانی که آیا اعمال با نیت خالص انجام می شوند و مورد رضایت خدا قرار می گیرند همیشگی است .

بهار فرصت مناسبی برای یادگیری است تا همه بدانند زندگی گذرا و دنیا عمر کوتاه دارد . تلاش و سبقت در کارهای خوب همچون بهار فرصتی گذرا دارد و آنکه فرصت را شناخت و بخوبی از آن استنفاده کرد می تواند امیدوار باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.