مسجدسلیمان ، شهر مشکلات


بهروز فرهادیان - 1372                                           

 

 

                                          

به نام هستی بخش

مسجدسلیمان ، شهر مشکلات

 

درباره مشکلات شهرستان مسجدسلیمان بارها گفته و نوشته شده اما هیچگاه اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و وعده های چندین دهه مسئولین دردی از دردهای مردم را مداوا نکرده است . شهری که روزی اولین چاه نفت در خاور میانه، اولین لوله کشی آب ، اولین فرودگاه ، اولین بیمارستان . . . را در کشور داشت امروز زیر بار مشکلات کمر خم کرده اعتبار لازم در اختیار مسئولین شهر برای اجرای برنامه های بهسازی قرار نمی گیرد وکسی هم به ناله های پر درد گوش نمی کند .

مشکلات متعددی این شهر را در محاصره خود گرفته که به برخی از آنها اشاره می شود . به دلیل نداشتن طرح جامع و کوهستانی بودن شهرستان بر مشکلات افزوده شده است . کوچ عشایر به این شهر و عدم پیگیری تخلفات موجب رشد بی رویه ساختمان سازی شد . منازل نامنظم احداثی در کوه ها بدون در نظرگرفتن جاده ، چهره زشتی به این شهر داده است .

 

1-   آب :

با وجود دو سد بزرگ کشور در این منطقه ، آب برخی از محلات به وسیله تانکر آب ، تأمین می شود ! عموم محله های شهرستان در هر روز تنها دو ساعت آب دارند . کمبود آب به ویژه در مدارس مشکلات خاصی به وجود آورده که گاه به ترک ناخواسته مسائل شرعی انجامیده است . عدم اعتبار تنها بهانه ای است که برای گریز از کار به زبان آورده می شود . چطور برای انتقال آب از یک استان به استان دیگر که صدها کیلومتر لوله گذاری احتیاج دارد ، مشکل اعتبار مطرح نمی شود اما برای چندین کیلومتر لوله گذاری در یک منطقه عدم اعتبار را مشکل اصلی بیان می کنند ؟

زمان آبگیری معلوم نیست بنابراین عموماً لوله های آب را باز می گذارند تا مخازن پر شود . بعد از نیمه های شب برخی محلات باید آبگیری کنند به همین جهت برخی خیابان ها در طول شبانه روز مملو از آب است که مشکلات خاص خود را دارد .

آب های سطحی مشکلات فراوانی برای مردم به ویژه در پائیز و زمستان به وجود آورده است. این در حالی است که شهرستان بر روی تپه ماهورهایی بنا شده که با هزینه اندک می توان آبهای سطحی را به دره های مجاور هدایت کرد .

 

3- بیکاری :

بیکاری  به ویژه بین جوانان ـ در شهرستان یکی از بالاترین رقم ها در کشور است . آثار این پدیده را در رفتارهای اجتماعی به وضوح می توان دید . خیابان های مملو از جوانانی که بیهوده قدم می زنند ، شکوه ها و نگرانی های والدین و . . . از جمله آثار این پدیده است .

سال ها وعدة احداث پتروشیمی در منطقه ، تنها بر دردهای مردم افزوده است . براستی چه کسی پاسخگوی مشکلات جوانان و خانواده های آنان است ؟

 

4- فاضلاب

این شهرستان علی رغم وعده های چندین ساله مسئولین ذیربط از محدود شهرهای فاقد فاضلاب می باشد . در بسیاری نقاط شهر ، فاضلاب در سطح خیابان جاری است و مردم به سختی از خیابان ها عبور می کنند .

 

5- آسفالت خیابان ها :

متأسفانه با وجود کارخانه های بزرگ در شهرستان ، آسفالت خیابان ها انجام نمی گیرد و محدود اقدامات انجام شده نیز بدون هماهنگی با سایر ادارات و پشتوانه اجرایی و بدون کار تخصصی انجام می گیرد که جز به هدر دادن منابع دولت و ایجاد بدبینی در مردم نتیجه ای حاصل نمی شود .

مثلاً کانال های آب دو طرف جاده پشت برج که بیش از سی سال پیش احداث شده بودند در دهه های گذشته به دلایل مختلف از سوی مردم پر شدند و بدون اقدام اساسی و بدون زیرسازی ، بر روی خاک ها اقدام به آسفالت نمودند ! در همین جاده بالاتر از دبستان سعدی ماه ها است که آب از لوله ها جاری است و قریب به یک کیلومتر از جاده چه در تابستان و چه در زمستان پر از آب است اما کسی بررسی نمی کند که این آب از کجاست ؟!

 

 6- کمبود نیروی متخصص به ویژه در بیمارستان ها :

این امر موجب شده برای مسائل کوچک پزشکی مردم به سایر شهرستان ها مراجعه  کنند . علاوه بر این پیش آمده که به دلیل نبودن امکانات لازم ، برخی بیماران جان خود را از دست داده اند . بدیهی است این امر موجب افزایش هزینه ها ، مشکلات روحی و . . . شده است .

 

7- گاز :

این شهرستان با اینکه دارای منابع بزرگ زیر زمینی گاز است ، فاقد لوله کشی گاز می باشد . استفاده غیر مجاز از گازهای غیر استاندرد منجر به رها شدن بخش قابل توجهی گاز در فضا شده است که آثار بد آن بر روی برخی وسایل خانگی از جمله کولر و یخچال به وضوح مشاهده می شود .

جالب اینکه به قصد گاز رسانی کانال های اصلی عبور لوله گاز را حفر کردند که برای تردد خودروها مشکلات عدیده ای به وجود آورد و چندین ماه مکرر نسبت به آسفالت اقدام نکردند.   

 

8- سرعت گیر

در خیابان ها با آسفالت ، سراسر عرض خیابان را سرعت گیر ساخته اند . این سرعت گیرها به رنگ خیابان بوده فاقد رنگ آمیزی یا تابلو راهنما می باشد  به همین جهت تا کنون لطمات روحی و جسمی به افراد و خسارات زیادی به خودروها وارد شده است .

 

9- وضعیت برق

نا آرامی برق در گرمای بالای 45 درجه قابل توصیف نیست . حتی ساعت 1 و 3 نیمه شب در گرمای بهار یا تابستان برق نیز قطع شده است .

 

10- چراغ راهنمایی

تنها خیابان کم عرض و پر ترافیک شهر مانند بقیه شهرستان فاقد چراغ راهنمایی است . شهرستانی با بیش از یکصد و هزار نفر ، چراغ راهنمایی ندارد و رانندگان خوب و صبور مسجدسلیمان خود قوانین را رعایت می کنند .

 

با این همه ، مردم صبور و مهربان مسجدسلیمان این کاستی ها را چون گذشته تحمل می کنند ولی آیا کسی به فکر آنها نیست ؟! 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.