به نام هستی بخش بهروز فرهادیان - 1379
روان شناسی
این رشته در فرهنگ خاصی نامگذاری شده و بالطبع معانی خاصی را در بر دارد . جوامع غربی ، دنیا را یکسره مادی دانسته و علل غیر مادی را نمی پذیرند به این جهت این واژه هم معنای خاص خود را دارد . در واقع می توان گفت آنچه به نام "روان شناسی" نامیده شده "رفتارشناسی" است که تلاش ها و زحمات پویندگان این راه انکار شدنی نیست .
روان ، از نظر آنان برآمده از مغز مادی است بنابراین نسبت دادن آن به "امور غیر مادی" اشتباه بی معنایی است . روان و ذهن امور مادی هستند و ". . . سرانجام راهی پیدا خواهیم کرد تا تمام تجربیات روان شناختی را در قالب شرایط صرفأ مادی توجیه کنیم ." و "فرایندهای ذهنی انواع خاصی از فرایندهای مغزی هستند ولی به صورت متفاوتی توصیف شده اند . به عبارت دیگر ، دنیا فقط یک نوع ماده دارد ولی جنبه های مادی و ذهنی را شامل می شود . (روان شناسی فیریولوژیکی- ص 9)*
در جوامعی که علل و دنیای غیر مادی را می پذیرند ، "روان" وجودی نیست که در آزمایشگاه ها بررسی شود و چون "روان" غیر مادی است ، شناحت روان یا روان شناسی از حوزه علوم تجربی بیرون است و "روان شناسی" را رشته ای "تجربی" دانستن ، خطاست .
آنچه بعضی به ”روان” نسبت میدهند شامل یافته های مغز می شود که مورد احترام همگان است اما شامل امور غیرمادی نمی شود . اما چه دلایلی بر غیر مادی بودن روح ارائه شده است ؟ برای این موضوع دلایل مختلفی ارائه شده که تنها به دو مورد اشاره می شود :
1- تغییر و حرکت : پدیده های مادی بدون استثناء در حرکت و تغییر می کنند . این حکم بر درختان ، گیاهان ، حیوانات و جمادات جاری است . اما روح و روان درهیچ شرایطی تغییر نمی کند . مثلأ کسی دوران کودکی را به یاد می آورد و خاطره ها را مرور می کند اما خود حادثه در جهان خارج و واقعیت تکرار نمی شود . یعنی فردی که دوران کودکی را پشت سر نهاده اکنون و با اندامی دیگر ، دوران کودکی را که بدن دیگری است ، به یاد می آورد .
تمام پدیده های مادی دارای این ویژگی هستند و طی مراحلی این ویژگی را نشان می دهند مثلأ دوران جنینی ، تولد ، کودکی ، نوجوانی ، جوانی ، میانسالی و مرگ دوران هایی است که بشر می تواند بگذراند .
2- خواب : نشانه روشنی از«مرگ» می باشد . برخی حوادث بیداری پیش از وقوع نیز در عالم خواب رخ می دهند .
بنابراین روان نمی تواند مادی باشد و در آزمایشگاه جستجو شود . کرچه بالاترین مراتب روح متعلق به انسان است اما سایر جانداران هم مراتب پایینی از روح را دارند که جای بحث آن نیست . البته دستاوردهای بشری مثل فعالیت های آزمایشگاهی در مورد پدیده های مادی قابل احترام و ارجمند است و کنکاش از سوی مخلوق خدا بر روی برخی دیگر از مخلوقات دارد و همه حکایت از آگاهی ، علم و اراده خالق آنها می کند .